Το υγρό του ψυγείου του κινητήρα είναι ζωτικής σημασίας για τη λειτουργία του, ενώ ιδιαίτερη σημασία έχει και το χρώμα του.
Το αυτοκίνητο χρειάζεται διάφορους τύπους υγρών για να λειτουργήσει προβλεπόμενα και ένα από τα πιο σημαντικά είναι το ψυκτικό υγρό του κινητήρα. Το τελευταίο όμως δεν αποτελεί σημείο συχνού ελέγχου με αποτέλεσμα πολλοί οδηγοί να τα παραμελούν. Επιπλέον, πολλοί είναι εκείνοι που δεν γνωρίζουν την σημασία των χρωμάτων στα ψυκτικά υγρά που υπάρχουν στην αγορά.
Ας τα πάρουμε όμως όλα από την αρχή. Ένα κινητήρας που λειτουργεί χωρίς ψυκτικό υγρό μπορεί να υποστεί μεγάλη ζημιά, ενώ υπενθυμίζουμε ότι σε... καμία περίπτωση δεν βάζουμε σκέτο νερό στο κλειστό κύκλωμα του συστήματος ψύξης.
Η σωστή χρήση του ψυκτικού υγρού αναφέρει ότι θα πρέπει να αναμιγνύεται με απιονισμένο νερό σε αναλογία τουλάχιστον 50/50. Με αυτό τον τρόπο, δεν αφήνουμε το υγρό να παγώσει τον χειμώνα και να βράσει το καλοκαίρι, διατηρώντας σταθερή θερμοκρασία στον κινητήρα.
Πέρα όμως από την ψύξη του κινητήρα, το συγκεκριμένο υγρό έχει άλλες ιδιότητες. Για παράδειγμα, λειτουργεί και ως αντιδιαβρωτικό που δεν επιτρέπει την δημιουργία σκουριάς. Έτσι, διατηρεί σε καλή κατάσταση το κύκλωμα ψύξης και δεν επιτρέπει να φράξουν οι σωληνώσεις.
Όπως συμβαίνει και με τα άλλα υγρά ζωτικής σημασίας του κινητήρα, έτσι και το ψυκτικό υγρό έχει συγκεκριμένο όριο ζωής. Θεωρητικά, η διάρκεια ζωής του είναι αόριστη, αλλά σε πραγματικές συνθήκες και ανεξάρτητα από την ποιότητά του, θα πρέπει να αλλάζει μία φορά κάθε 2 με 5 χρόνια.
Τα ψυκτικά υγρά που προσφέρονται στην αγορά είναι συγκεκριμένων χρωμάτων και αυτό μπορεί να προκαλέσει σύγχυση στους οδηγούς που δεν γνωρίζουν τι υποδηλώνει κάθε χρώμα. Τα χρώματα που υπάρχουν για το ψυκτικό υγρό είναι πολλά και περιλαμβάνουν το μπλε, το κίτρινο, το πράσινο, το κόκκινο, το ροζ, το τιρκουάζ, το πορτοκαλί και το μοβ.
Οι «τεχνολογίες» των ψυκτικών υγρών είναι τρεις και διαφέρουν ως προς την σύνθεσή τους. Υπάρχουν τα ορυκτά (IAT), τα οργανικά (OAT) και τα υβριδικά (HOAT). Τα πρώτα, εάν και θεωρούνται ξεπερασμένα για τις απαιτήσεις των σύγχρονων κινητήρων, εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται σε παλαιότερα αυτοκίνητα και συνήθως έχουν πράσινο χρώμα. Η διάρκεια ζωής τους είναι δύο χρόνια ή 50.000 χλμ.
Τα οργανικά από την άλλη, ονομάζονται και universal, είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον και έχουν το πλεονέκτημα της ανάμιξης με άλλα ψυκτικά υγρά αντίστοιχης τεχνολογίας. Τα χρώματά των universal υγρών είναι το ροζ, πορτοκαλί, μπλε, σκούρο πράσινο και κόκκινο, και σύμφωνα με τους κατασκευαστές αντέχουν για 10 χρόνια ή για πάνω από 200.000 χλμ. Τα υβριδικά, είναι ένα μίγμα IAT και OAT και έχουν διάρκεια ζωής πέντε ετών ή 250.000 χλμ. και ανταποκρίνονται σε συγκεκριμένες προδιαγραφές ορισμένων κατασκευαστών. Το χρώμα τους και εδώ είναι κίτρινο, τιρκουάζ, ροζ, μπλε ή μοβ.