Πατα γκαζι εδω...

Τετάρτη 20 Δεκεμβρίου 2023

Πώς πρέπει να βάζουμε το αυτοκίνητο μπροστά στο κρύο

Οι χαμηλές θερμοκρασίες είναι ο μεγάλος... αντίπαλος για κάθε σύστημα του αυτοκινήτου μας και ειδικότερα για τον κινητήρα. Οπότε καλό είναι να γνωρίζουμε τι να κάνουμε τώρα που πέφτουν τα πρώτα χιόνια.

Το κρύο δεν φέρνει μόνο τους ανθρώπους στα όριά τους αλλά και τα αυτοκίνητα. Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης είναι σχεδιασμένοι για να αποδίδουν ιδανικά όταν η θερμοκρασία του λιπαντικού είναι περίπου στους 90 βαθμούς Κελσίου. Οπότε όταν η θερμοκρασία περιβάλλοντος είναι αρκετά χαμηλή (ιδίως αρκετούς βαθμούς υπό το μηδέν τις κρύες ημέρες του χειμώνα), οι κινητήρες δυσκολεύονται και καθυστερούν να φθάσουν στο επιθυμητό επίπεδο θερμοκρασίας.

Τι συμβαίνει λοιπόν όταν προσπαθούμε να... θέσουμε σε λειτουργία τον κινητήρα του οχήματός μας ένα κρύο πρωινό; Πώς μπορούμε να τον προφυλάξουμε από ζημιά και να επιμηκύνουμε τη διάρκεια ζωής του;
Πριν θέσουμε τον κινητήρα σε λειτουργία στο κρύο

Ο κινητήρας περιλαμβάνει πολλά κινούμενα μέρη, τα οποία χρειάζονται αρκετή και σωστή λίπανση, ώστε να μην επέλθουν βλάβες από την τριβή των μερών αυτών και τις καταπονήσεις που δέχονται.

Σε ορισμένα σύγχρονα αυτοκίνητα υπάρχει κουμπί START/STOP, οπότε η εκκίνηση γίνεται πατώντας ταυτόχρονα το πεντάλ του φρένου ή του συμπλέκτη. Τα περισσότερα βέβαια αυτοκίνητα έχουν ακόμα την μίζα με το κλειδί. Γυρνώντας λοιπόν τη μίζα στη θέση ΟΝ, ανάβουν όλες οι προειδοποιητικές ενδείξεις στον πίνακα οργάνων και γίνεται έλεγχος των συστημάτων του οχήματος, ενώ και τα υγρά αρχίζουν να κυκλοφορούν προκειμένου να λιπάνουν τα μέρη του κινητήρα.

Για πόση ώρα πρέπει να περιμένουμε μέχρι να ξεκινήσουμε την οδήγηση;

Τα παλιά χρόνια θα θυμάστε ότι οι γονείς μας περίμεναν τον χειμώνα ίσως και 10-15 λεπτά με τον κινητήρα να λειτουργεί πριν ξεκινήσουν. Πλέον αυτό το χρονικό διάστημα είναι υπερβολικό. Μισό με ένα λεπτό με τον κινητήρα στο ρελαντί είναι επαρκής χρόνος αναμονής.

Αφού λοιπόν βάλουμε... πρώτη και ξεκινήσουμε, καλό είναι τα πρώτα λεπτά οδήγησης να μην ζορίζουμε τον κινητήρα. Να μην ανεβάζουμε δηλαδή υπερβολικά ψηλά τις στροφές λειτουργίας του. Σε ακραίες συνθήκες το χειμώνα, η θερμοκρασία του λιπαντικού θα χρειαστεί ίσως και 15 λεπτά για να φθάσει στο ιδανικό... παράθυρο λειτουργίας.

Τι δεν πρέπει να κάνουμε

Το να ζορίζουμε την μίζα κρατώντας το κλειδί στη θέση start και πατώντας το πεντάλ του γκαζιού, δεν θα έχει αποτέλεσμα. Αν μετά από λίγα δευτερόλεπτα ο κινητήρας δεν τεθεί σε λειτουργία, σταματάμε τη διαδικασία. Περιμένουμε 1-2 λεπτά και επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία, ώστε να μην προκαλέσουμε φθορά στη μίζα. Το πιο πιθανό είναι να έχει μείνει το αυτοκίνητό μας από μπαταρία, οπότε θα χρειαστούμε τη βοήθεια κάποιου γείτονα ή φίλου για να τη συνδέσουμε με καλώδια.

Αν διαπιστώσουμε ότι στο ρελαντί ο κινητήρας τρέμει, υπάρχει πιθανότητα να οφείλεται σε κακή ποιότητα καυσίμου ή σε κάποιο μηχανικό πρόβλημα (π.χ. καμμένη φλάντζα κεφαλής). Τότε θα πρέπει να επισκεφθούμε άμεσα το συνεργείο μας.


Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ένα αμελώς συντηρημένο αυτοκίνητο είναι πιθανό να μας... αφήσει ένα κρύο χειμωνιάτικο πρωινό.




gazzetta

Για δες εδω...